Hoewel Scandinavische landen vaak samen worden gegroepeerd als het om design gaat, zijn er duidelijke verschillen tussen hun esthetiek die elk uniek maken.
Van de vier Scandinavische landen - Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland - bevinden geografisch alleen de eerste twee zich op het Scandinavisch Schiereiland. Maar cultureel delen Denemarken en Finland veel met hun buren. Deze vier naties waren ooit verwikkeld in bittere conflicten, maar hebben de afgelopen twee eeuwen een periode van vrede en samenwerking genoten. Deze uitwisseling van waarden en ideeën heeft geresulteerd in de samenhangende design trend Scandinavisch design
Scandinavisch design biedt een elegante oplossing voor de uitdagingen van het leven in een vaak koude, hulpbronnen arme regio. Het benadrukt eenvoud, functionaliteit en superieur vakmanschap, kwaliteiten die vertegenwoordigd zijn in onze Scandinavische dekbedovertrekken. Ondanks dat ze veel gemeen hebben, behouden de vier naties subtiele onderscheidingen tussen hun respectievelijke stijlen.
Denemarken: Design voor het leven
Denemarken is een zeevaarders natie, met eeuwenoude handelsallianties over de hele wereld. Het Deense design heeft daarom een internationaal karakter: Oosterse allusies in het keramiek van Axel Salto en Arnold Krog, en echo's van Engelse Regency in Denemarkens immense productie van designerstoelen.
Wellicht zijn het die stoelen die het Deense design beroemd hebben gemaakt. Denemarken heeft een sterke traditie in houtbewerking die begon met Viking-langeboten, zich ontwikkelde met 19e-eeuws meubelmakerij, en culmineerde in een explosie van creativiteit in de 20e eeuw.
Kaare Klint en Hans Wegner verbaasden internationale publieken met hun strak gelijnde houten stoelen, alleen voor Verner Panton en Arne Jacobsen om de grenzen nog verder te verleggen toen plastics beschikbaar kwamen. Het Designmuseum Denemarken in Kopenhagen heeft een hal gewijd aan stoelen, zo groot is hun belang in het promoten van Deens design.
Een set van tien 'De Stoel' gesneden teakhouten armstoelen van Hans Wegner
Hans Wegner's 'De Stoel' gesneden teakhouten armstoelen"
Naast de Deense houtbewerkingstraditie loopt een keramieklegende, beginnend met de opening van de Koninklijke Porseleinfabriek van Kopenhagen in 1775. De kunstenaars in de fabriek werkten aanvankelijk in de weelderige Rococo-stijl, voordat ze overstapten op een eenvoudige stijl die onmiskenbaar Deens was. Deze keramiek heeft Denemarken een reputatie voor hoogwaardig vakmanschap opgeleverd, een reputatie die tot op de dag van vandaag standhoudt.
Deense dubbele obsessie met stoelen en keramiek sluit netjes aan bij die andere Deense export: hygge. Immers, als je de meeste van de winter opgekruld in een stoel met een mok warme chocolademelk gaat doorbrengen, kun je maar beter zorgen dat het een echt geweldige stoel is - en een echt geweldige mok.
Het is de Deense toegewijde focus op kwaliteit die ons drijft om ons Deense-stijl beddengoed te creëren. Onze organische linnen dekbedovertrekken gaan jaren mee en kunnen dus, volgens Scandinavische traditie, van generatie op generatie worden doorgegeven.
Noorwegen: Nationale trots
Noorwegen heeft een lange geschiedenis van overheersing door anderen: 434 jaar unie met Denemarken werd gevolgd door 91 jaar Zweedse heerschappij, die eindigde in 1905. Toch bleef de Noorse identiteit bestaan, vooral in de landelijke gemeenschappen. Hier werd het Noorse design geboren, een excentrieke, speelse stijl die put uit volkskunst tradities en de kleuren en vormen van de natuurlijke wereld.
Na de onafhankelijkheid omarmden Noorse ontwerpers de Art Nouveau, waarbij ze golvende, zwaar versierde stukken produceerden, in schril contrast met het sobere minimalisme van hun voormalige kolonisten. Noorse goudsmeden, zoals Torolf Pritz en David Andersen, kregen internationale erkenning voor hun meesterlijke details en emaillewerk. Ondertussen combineerden textielkunstenaars zoals Frida Hansen Art Nouveau met volk weeftechnieken om unieke stoffen te creëren.
Het moderne Noorse design wordt vaak ongunstig vergeleken met dat van de andere Scandinavische landen, omdat de beperkte industriële capaciteiten van Noorwegen het uitsloten van massaproductie van meubels uit het midden van de eeuw, geassocieerd met de "Gouden Eeuw van Scandinavisch Design". Maar wat deze oneerlijke vergelijkingen over het hoofd zien, is dat Noors design op zijn best is als het zijn eigenaardigheden benadrukt, in plaats van zijn buren na te bootsen.
ZWEDEN: SOCIAAL BEWUSTE CONCEPTEN
Zweden is een vredig land met een gevoel van collectieve sociale verantwoordelijkheid en een geavanceerd welzijnssysteem. Zweeds design biedt ethische oplossingen voor individuele en sociale problemen; het is inclusief, in plaats van exclusief. IKEA, wellicht Zwedens beroemdste exportproduct, veranderde onze interieurs voor altijd door zijn schone, elegante ontwerpen aan te bieden voor een prijs die bijna iedereen zich kan veroorloven.
De enige grote religie in Zweden, het lutheranisme, een stroming van het christendom, stelt dat verlossing wordt bereikt door simpel geloof alleen, in plaats van door menselijke inspanning of rituele uiterlijkheden. Deze eenvoud vindt visuele uitdrukking in Zweeds design, de eenvoudigste en meest zuiver praktische van alle Scandinavische ontwerpstijlen.
Het moderne Zweedse design is ontstaan in de late 18e eeuw, toen koning Gustav III een pastelkleurige versie van het Europese neoclassicisme populariseerde, met grenen meubels en kale houten vloeren. In de jaren 1830 ontwikkelde het Zweedse design zich verder onder invloed van de Duitse Biedermeierstijl van sobere, blondhouten meubels, en werd volledig gerealiseerd tijdens de Stockholmsutställningen (Stockholm Tentoonstelling) van 1930.
Nu wordt dit gezien als een cruciaal moment in de designgeschiedenis, de Stockholmsutställningen was een tentoonstelling van functionele, machinaal geproduceerde meubels en lichtgevulde interieurs, net zoals het Zweedse design dat we vandaag de dag kennen.
Finland: Mythe en Magie
Vloeiend, volks en kleurrijk, het Finse design wordt beïnvloed door de grote meren, diepe sneeuw en met dennen bedekte heuvels van het Finse landschap. Finland, het meest noordelijke van de Scandinavische landen, heeft een klimaat dat het leven voor zijn inwoners uitdagend maakt - efficiënt design is essentieel voor het overleven van de Finnen. Dat gezegd hebbende, hebben alle Finse ontwerpen - zelfs het meest bescheiden paar Fiskars-scharen - een element van pure esthetische grilligheid.
In 1835 publiceerde de Finse dichter Elias Lönnrot de Kalevala (Land van Helden), een epische compilatie van oude Finse mythen en legenden. De Kalevala veroorzaakte een golf van nationale trots en werd een centrale invloed in het werk van vele Finse ontwerpers, zoals de architect Eliel Saarinen (vader van Eero Saarinen). Saarinen was een pionier in een romantische, natuurbeïnvloede stijl - vergelijkbaar met Art Nouveau, maar toch duidelijk Fins.
In de jaren 1930 braken ontwerpers zoals Alvar Aalto deze organische vormen af tot hun puurste vormen, waarbij ze harde, strakke ontwerpen verwierpen ten gunste van de gebogen lijnen van de natuurlijke wereld, zoals te zien is op zijn door meren geïnspireerde Savoy-vaas. Deze Finse stijl van "geabstraheerde natuur" bestaat vandaag de dag nog steeds, in de gevlekte bloementextielen van Marimekko en het met dauwdruppels besprenkelde glaswerk van iittala.
Meer inspiratie lezen? Kijk dan bij onze andere blogs.
Originele artikel is hier te vinden.
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.